Blog

Citlivo o vážnom probléme (S. Rošková - Nechcem počuť tvoj plač)

14.12.2017 16:08

Simona Rošková je známou knižnou blogerkou a bolo len otázkou času, kedy svoju vášeň pretaví aj do vlastného príbehu. Jej debutový román Nechcem počuť tvoj plač vyšiel vo vydavateľstve Taktik a ako napovedá názov i vhodne zvolená obálka, nezvolila si práve ľahký námet. Popôrodná depresia je známym psychickým ochorením, ale predsa sa o nej nehovorí až tak často. A čo sa jej beletristického spracovania týka, nespomínam si na žiadny titul, ktorý by sa mu venoval. To predurčuje Roškovej knihu na širokú obľúbenosť. Verím, že po nej siahne čo najviac čitateľov, keďže okrem príbehu má zjavnú pridanú hodnotu v podobe šírenia osvety. Nechcem počuť tvoj plač je spoločensko-psychologický román ponúkajúci aj ďalšie aktuálne témy, ktoré napriek ich vážnosti spracúva autorka ľahko a pútavo. 

"Veľmi sa tešila na svojho chlapčeka, preto nechápala, prečo sa nemôže na neho ani pozrieť. Nič iné si neželala, len byť šťastná a milovať svoje dieťa. Nedarilo sa jej ani zdieľať spoločný cit so synom, čo ako sa snažila. Nevedela prečo. Čo jej bráni objať detské telíčko a poláskať ho? Uvedomovala si, že je chladná a trápila sa preto čoraz viac. Prečo sa jej celé telo napne v momente, keď začuje detský plač? Nerozumela sama sebe a zožierali ju výčitky."

Oficiálna anotácia: Priviesť dieťa na svet je pre každú matku nezabudnuteľný zážitok. Keď sa nadýchnete jeho vône, pretrváva vo Vás navždy. Lenže byť matkou nie je vždy jednoduché. Soňa Bauerová sa po mnohých útrapách nevie dočkať chvíle, kedy bude dlho očakávaného syna držať v náručí. Po návrate z pôrodnice však lásku k novorodencovi vystrieda chlad, nezáujem a strach. Čerstvá mamička svoju úlohu nezvláda a za dramatických okolností skončí na psychiatrii. Desivá diagnóza, ktorá sa nad ňou vznáša ako prízrak, prudko zasiahne do jej rodiny. Dokonalá ilúzia o harmonickom manželstve spľasne vo chvíli, keď Miro Bauer vymení pokojný život za život na hrane. Kým si on šliape po šťastí, jeho švagriná Soňa si pomaly hľadá cestu k synovi, no vo vlastnom dome sa cíti ako väzeň. Napätú situáciu ešte viac rozvíri príchod opatrovateľky, ktorá má svoje vlastné plány.

"Večer trávila znova sama. Chýbal jej Miro a jeho laškovanie. Túžila po jeho objatí. Aj keď nechcela, myšlienky jej predsa zablúdili k manželovi. Cítila sa využitá. Som dobrá len na upratovanie a varenie? Za posledné týždne sa ani nedotkol. Prečo so mnou nechce spať? Veď ja ho stále ľúbim. Posledné dni jej však naznačovali, že manžel je len spolubývajúci. Kedy sa to všetko zmenilo? Už neviem, na čo myslí a po čom túži. Opäť sa priklonila k teórii, že má inú ženu." 

Simona Rošková má prečítané kvantum kníh a na jej rukopise to poznať. Jednak vie, po čom túžia slovenské čitateľky, a zároveň našla tematickú dieru na trhu. Dôraz je kladený na vnútorné prežívanie hrdinky a jej problémy, čo môže trochu odradiť tých, čo hľadajú pri čítaní oddych a uvoľnenie. Nemusíte sa však báť, Soňa Bauerová je silná žena, a jej depresie nie sú jediným námetom. Síce tu máme tak trochu bežný motív nevery, ale aj tú dokáže autorka spracovať zaujímavo. Prejavuje sa ako skvelá psychologička, verím, že čitateľky potýkajúce sa s podobnými ťažkosťami, akým čelí hlavná postava, nájdu v príbehu nádej a azda aj návod na cestu k vyliečeniu. Pretože psychické problémy sú neraz odrazom závažnejších a dlhotrvajúcich nepríjemností, netreba ich podceňovať, ale postaviť sa im zoči-voči. Román Nechcem počuť tvoj plač je lepší ako mnoho súčasných debutov a som si istý, že Simona Rošková ešte nepovedala posledné slovo.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Taktik.

 

J. Featherová - Ideálny starý mládenec

11.12.2017 14:15

Knihou Ideálny starý mládenec začína nová séria obľúbenej spisovateľky, ktorá ma naposledy očarila románom Záhadný vikomt. Tentoraz sa nám predstavujú sestry Duncanové a ako je u Jane Featherovej zvykom, nebude chýbať priehrštie romantiky, trefných dialógov a šarmantných hrdinov. Na svoje si prídu najmä emancipovanejšie čitateľky, pretože v sestrách nájdu prototypy sufražetiek. Autorka je známa tým, že jej príbehy sú zasadené do reálnych kontúr, naposledy to bola veľmi vydarene zobrazená Veľká francúzska revolúcia, časté sú aj kráľovské dvory či protinapoleonské vojny. Ideálny starý mládenec ponúka pohľad na boj za práva žien a viac sa venuje politickým aktivitám nežnejšieho pohlavia. Nemusíte sa však báť, že by bol dej zasa príliš "prefeminizovaný", Featherová dobre vie, čo zaberá na jej fanúšikov. 

"Ženy, čo platia dane, žiadajú volebné právo. Bolo by zaujímavé zistiť, kto stojí za tými novinami, uvedomil si a vzal si klobúk. Vláda robila všetko pre to, aby zmiernila vplyv fanatickej skupiny tvrdohlavých žien a zopár šľachetných mužov, čo tie ženy podporujú. Je však ťažké mať niečo pod kontrolou, keď sa to deje v ilegalite. Ak sa nemýli, tieto noviny podvratne vplývajú na čitateľky z Mayfair, o čom sa presvedčil na vlastné oči."

Constance je najstaršou spomedzi troch sestier, a ako taká nesie určitú zodpovednosť. Ich otec po manželkinej smrti veľmi nedbal o rodinný majetok, no Constance robí, čo môže, aby udržala pri živote rodinu i matkin odkaz. Tá bola výnimočne nezávislá žena, čo sa odrazilo i na jej dcérach. Constane stojí na čele časopisu Mayfair Lady, určeného ženám so záujmom o spoločensko-politické dianie. Je odhodlanou sufražetkou bojujúcou za práva žien, ale ako to už býva, ani ona napokon nebude imúnna voči láske. Jej vyvoleným sa stane Max Ensor, ktorý ako člen parlamentu môže veci ovplyvniť v prospech ženského hnutia. Navyše je aj blízkym priateľom predsedu vlády, ale to ešte Constance nezaručuje jeho podporu. Keď sa stretnú tieto dve tvrdohlavé a silné osobnosti, lietanie iskier a vášnivých dialógov je stávkou na istotu. Otázne však, kto napokon ustúpi, a či fyzická príťažlivosť stačí na preklenutie odlišných postojov? Constance a Max sú konfrontovaní so svojimi povahami i spoločenskými okolnosťami a bude iba na nich, aby zistili, kde stoja na svojom rebríčku priorít.

"Horúčava jej tela pôsobila ako lesný požiar. Vôňa jej túžby sa miešala s vôňou santalového dreva. Položil jej ruky na driek a nadvihol ju. Nebola ľahká ako pierko, rýchlo teda upustil od romantických predstáv, radšej ju odniesol do postele. Položil ju a ona ho stiahla za sebou. Dopadol na posteľ a pritiahol ju na seba v nádeji, že takto trochu predĺži predohru. No bola to chyba. Constance ho osedlala a vo chvíli, keď sa jej horúce pohlavie dotklo jeho brucha, zahryzla si do pery. Nadvihla sa na kolená, uchopila mu penis a viedla ho do seba. Chvíľu ležali spojení, ani jeden sa neodvážil dýchať."

Dej Ideálneho starého mládenca je zasadený do roku 1906, čím sa vymyká z tradičného časového rámca historických romancí. Modernejšia doba však poskytuje autorke možnosť priniesť čitateľom omnoho odvážnejšiu hrdinku. Jej názory a snahy si vyžadujú rovnako zásadového hrdinu, ak nie ešte viac, aby ju dokázal skrotiť a presvedčiť, že láska stojí za to. Politické aktivity netvoria iba kulisu, ale sú neoddeliteľnou súčasťou príbehu. Miestami to pôsobilo trochu spomaľujúco, no posolstvo knihy je jasné. Jane Featherová ponúka pohľad na obdobie určujúce pre ženské hnutie a jeho presadenie v čisto mužskom svete. Vzhľadom na dvadsiate storočie nemusíte čakať ani veľmi prudérne vnímanie vzťahov, takže v tomto smere si hlavné postavy nedajú na čas. Trochu sa tým vytráca čaro historickej romantiky, autorka to ale ľahko vykompenzuje inými motívmi. Ideálny starý mládenec rozbehol novú sériu naozaj razantne a ukázal, že aj eduardovské Anglicko môže byť dejiskom zaujímavého príbehu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Lož má krátke nohy (M. J. Arlidge - Nelej olej na oheň)

10.12.2017 08:24

M. J. Arlidge sa svojou aktuálnou novinkou vracia ku kvalitatívne lepším úvodným dielom série. Predošlá kniha ma totiž tak trochu sklamala, ale Nelej olej na oheň ma presvedčila, že nie je všetkým prípadom koniec. Vyšetrovateľka Helen Graceová nestráca zo zreteľa vidinu spravodlivosti, aj keď sa potýka tradične aj s osobnými problémami. Tie už nie sú natoľko výrazné ako kedysi, ale napriek tomu ju dokážu miestami rozhodiť. Autor sa však nezameriava iba na ňu. Ako je zvykom, krátke kapitoly sa venujú rovnakou mierou aj ostatným, vedľajším postavám. Príbeh sa tak stáva komplexnejším a zaujímavejším. Nie je sa čomu čudovať, Arlidge má bohaté aj z televíznej tvorby a vie, ako udržať pozornosť čitateľa. Už v úvode vás chytí ako rybku na háčik a potom len spokojne priťahuje. 

"Učebnice, futbalový dres, výkresy, plagáty zbožňovaného FC Southampton - všetko pohltili plamene. Teplota v miestnosti stúpala každú sekundu, pod stropom sa vytvoril hrozivý oblak vriaceho vzduchu. Zabuchol okno, teplota na chvíľočku klesla, no iba na okamih. Onedlho sa vnútrajšok domu rozpáli, rozbije okná a výbuch ho sotí na ulicu. Nemá na výber. Musí byť odvážny. Spravil krok dopredu, vykríkol matkino meno a odrazil sa z rímsy."

Southamptonská polícia zažívala po poslednom sériovom vrahovi relatívne pokojné, vyše roka trvajúce obdobie. Išlo však len o povestné ticho pred búrkou, pretože odrazu majú plné ruky intenzívnej práce. V meste začne vyčíňať podpaľač, a to dokonca na viacerých miestach súčasne. Hasiči sú v pohotovosti, páchateľ si vyberá obchodné prevádzky, ale aj rodinné domy. Jeho motivácia ostáva nejasná, rovnako ako identita. Helen Graceová a jej tím sa márne snažia prísť na to, čo spája jednotlivé miesta činu. Okrem toho jej dýcha na krk aj nový šéf, keďže predošlá nadriadená sa dopustila chýb, hnaná túžbou zbaviť sa Helen. Policajti tušia, že miesta si podpaľač nemohol vybrať náhodne, pretože podľa všetkého bol na ne pripravený a poznal i okolie. Lenže ľudia postihnutí ohňom mlčia, je evidentné, že čosi skrývajú. Ale požiarov pribúda a vyšetrovatelia nasledujú nejasné a nesprávne stopy. Svoje tiež robia aj médiá, ktoré sa viac ako na samotné požiare zameriavajú na osudy obetí, a to sa podpaľačovi nepáči...

"Mohla napísať hocičo. Mohla písať o tom. Ale ona písala o nich. Z požiaru iba zopár záberov a aj tie boli rozmazané. Ľudia, nechcem predsa tak veľa. Zato pridali veľa záberov starého. A chudáka synátora. Odvážni týpkovia. Fakt, myslím to vážne. Trpeli, ale podstatné je niečo iné. Ľuďom to nie je jedno. Niekto si všimol ich trápenie. Chápete, ako to myslím. Než si poviete, že trolujem, pohnite závitom. Samo utrpenie totiž nie je dôležité. Podstatný je kontext. Chytáte sa? Ľudia majú v zadku. Otca, syna aj dcéru. Stratili mamičku, ich kotvu, skalu oporu (nehodiace sa škrtnite), ale našli jeden druhého."

Téma podpaľačstva sa mi veľmi páčila. Nejde o klasického sériového vraha s určitým typom obete, cieľom môže byť skutočne každý. Bohatý, alebo chudobný, muž alebo žena, študent alebo dôchodca... M. J. Arlidge skvelo vystihol utrpenie ľudí, ktorý čelili ohňu. Zo stránok priam prýštila horúčava a s ňou spojená hrôza a frustrácia. Helen je stále tou istou odhodlanou vyšetrovateľkou, na akú sme si už zvykli, pričom stále si necháva všetky problémy pre seba. Nie sú však už také výrazné, vyrovnanie s rodinnou situáciou je vzľadom na prešlý čas logické, a autor by mohol prísť s niečím novým. Vzťah s novým nadriadeným a neistota z jeho činov sú dobrým základom. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť... Do deja sa vo väčšej miere vracia aj Helenina kolegyňa Charlie, ktorej dcérka má už rok a pol a môže sa o niečo viac venovať práci. Román Nelej olej na oheň môžu čítať aj noví čitatelia M. J. Arlidgea, ide o samostatný uzavretý prípad. Knihu môžem len odporučiť, určite vás príjemne zahreje aj v týchto mrazivých dňoch.

Nie každý človek je ľudský (L. Pieper - Hračkář)

03.12.2017 17:49

Liam Pieper vstupuje na náš trh svojou románovou prvotinou a musím povedať, že to robí razantne a nezabudnuteľne. Jeho román Hračkář patrí medzi útlejšie, ale obsahovo bohaté. Vydavateľstvo Domino má u mňa bod za to, že siahlo po preklade austrálskeho autora, čo je skôr výnimkou než pravidlom. Iste za to môže aj Pieperova spojitosť s Českom, ale nech. Verím, že ak napíše ďalšie vydarené romány, stane sa pevnou súčasťou edičných plánov popri zvučných menách, ako napr. Deaver, Connelly, Jacksonová a pod. Nejde o klasický triler v zmysle pátrania po vrahovi. Dej sa sústredí hlavne na hlavu rodiny Arkadija, ktorého dejová línia z druhej svetovej vojny bola pre mňa najzaujímavejšou. Okrem nej ponúka autor ďalšie dve - obidve zo súčasnosti, kde sa nové generácie takisto dostávajú do problémov (hoci neraz zavinených vlastnou vinou). 

"Myslela si, že celou situaci nezvládl, ale co mohl dělat jiného, než si toho malého smrada, který během jejich styku lepil na okno obličej, vzít do prádla? Možná měla pravdu. Ale kdo mohl čekat, že ten kluk bude tolik krvácet? Nebo že Clara bude tolik vyšilovat? Po bitce byl vzteklý a rozrušený, ale jakmile z něj adrenalin vyprchal, začal se bát, kolik pozornosti celý incident vyvolal. Jenom při představě, že bude přistižený, jak zahýbá Tess, pocítil výčitky."

Adam Kulakov je obchodník s hračkami, pokračujúci v odkaze starého otca Arkadija. Ten je preňho vzorom a má pocit, že sa mu nedokáže vyrovnať. Napriek tomu patrí ich hračkárska firma medzi najúspešnejšie, a to i vďaka šikovnosti Adamovej manželky Tess, ktorá má pod palcom jej každodenný chod. Adam však patrí medzi pôžitkárov a neraz nehľadí nielen na cenu, ale i na hranice zákona. Tak je to aj v prípade mladučkej študentky Clary. Udržiavanie milostného pomeru s neplnoletým dievčaťom ho napokon dostane do problémov, pričom ani on sám nedokáže vzhľadom na svoju prchkú povahu predpovedať, ako sa vyvinú. Tess sa medzitým viac venuje Arkadijovi, ktorý bojuje so zdravotnými problémami. Mnohé majú pôvod ešte v jeho mladosti, kedy čelil zhmotneným démonom v podobe nacistov a v koncentračnom tábore v Osvienčime strávil čas ako asistent jedného z tamojších lekárov. Práve tu sa zrodila myšlienka výroby hračiek, ale zároveň došlo k udalostiam, ktorých zmysel odhalí až súčasnosť...

"K výběrům docházelo vždycky, když vlakem do Březinky dorazila nová várka civilistů, tam na příchozí čekali esesmani s útočnými psy a rozdělovali je do skupin. Ti nejsilnější byli vybráni na práci a posláni tři kilometry po silnici do Osvětimi, kde se přidělovali pracovním oddílům v továrnách. Všichni ostatní - staří, děti, těhotné ženy - zamířili do plynových komor. Arkadij už výběr samozřejme zažil, když sám do komplexu dorazil, a také spatřil jeho důsledky. Jenže tentokrát to bylo poprvé, kdy vše sledoval zvnějšku: všechny ty obličeje plynoucí kupředu - prázdné, bezútěšné, vyděšené."

Hračkář je kombináciou rodinnej drámy, historického románu z obdobia druhej svetovej vojny a psychotrileru. Závisí to zhruba od toho, čia dejová línia je práve na pretrase. Miestami tam príbeh pôsobí nevyvážene a jedna časť vás môže zaujať viac než iná, ktorú ale musíte tiež prejsť, aby vám neunikli súvislosti. Ťahúňom je nepochybne Arkadij a jeho pobyt v koncentračnom tábore. Podobne ladené príbehy sú momentálne dosť v kurze a iste aj vďaka tomu si román nájde širokú škálu čitateľov. Nevšedným prvkom je aj zasadenie deja zo súčasnosti do Pieperovej rodnej Austrálie. Najväčším plusom bol však pre mňa záverečný zvrat, ktorý som naozaj nečakal. Tým sa u mňa Hračkář posunul kvalitatívne vyššie. Adam je ako postava pomerne nesympatický a jeho manželka Tess je zas príliš nevýrazná, aby si dokázala pre seba ukradnúť scény, kde sa vyskytne. Ako som však spomenul, ide o autorovu prvotinu. Časom sa jeho štýl iste vycibrí, pretože talent na rozprávanie rozhodne má.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Domino

Truman Capote, ako ho nepoznáte (M. Benjamin - Labutě z Páté avenue)

03.12.2017 07:57

Touto knihou vydavateľstvo Metafora opäť potvrdzuje, že jeho edícia beletrizovaných životopisov patrí medzi to najlepšie, čo možno nájsť na česko-slovenskom trhu. Americký spisovateľ Truman Capote je v našich končinách známy najmä vďaka titulu Raňajky u Tiffanyho, ktorý nemenej preslávil film v hlavnej úlohe s nezabudnuteľnou Audrey Hepburn. Aký príbeh sa však skrýva za oponou? Román Labutě z Páté avenue poskytuje odpovede na viac otázok, ako by ste boli vôbec schopní položiť. Okrem života Trumana Capoteho približuje totiž aj osudy manhattanskej smotánky, jej lesk a prestíž, ale aj povrchnosť a pozlátko, ktorým zakrývala svoju prázdnotu. Autorka Melanie Benjamin na jej pozadí poukazuje veľkou mierou aj na to, ako dokáže túžba po uznaní ovplyvniť (ne)obyčajný vzťah... 

"Věděl, že je na vrcholu tvůrčích sil. NIkdy o tom nepochyboval, dokonce ani když ho propustili z The New Yorkeru. A miloval skvělého muže, který mu opětoval lásku - svým nabručeným způsobem. Ale nestačilo to, a když se pozdě v noci Truman odvrátil od tiše chrápajícího Jacka, v jeho nitru tančil plamen, který se nikdy nedal uhasit, bez ohledu na to, kolik spolkl prášků na spaní. Bez ohledu na to, kolikrát si říkal, že ho může zase zapálit ranné slunce."

Na komplikovanú osobnosť Trumana Capoteho nahliadame spolu s jeho "labuťami", ako nazval skupinku žien udávajúcich tón v newyorskej smotánke v (prevažne) 60. rokoch. Tvorí ich naozaj rôznorodá skupinka silných, nezávislých hviezd, ktoré majú všetko, čo si môžu priať - krásu, bohatstvo, majetky, úspešných manželov, ale cenou za to je neraz osamelosť a nuda. Preto celkom vítajú príchod zlatovlasého spisovateľa do ich kruhov. Truman Capote je ako víchor. Spočiatku ho nikto nepoznal, a odrazu je ozdobou každého večierka. Najprv ako bizarná postavička, postupne ako ich pevná súčasť. Mnohí podľahnú jeho čaru, a najmä Babe Paleyová, manželka šéfa štúdií CBS. Nadviažu milostný pomer, ktorý prerastie aj do citovej roviny. Lenže Truman v sebe nezaprie spisovateľa bažiaceho po výraznej a originálnej zápletke. Pozorovanie života vysokej spoločnosti mu napokon poslúži ako zdroj pre jeho román, a odrazu vyjdú najavo pravdy ohľadom každého jeho vzťahu...

"Vztahy s Paleyovými se komplikují, uvažoval. A jsou čím dál zajímavější - rozkošně, nádherně zajímavější! Truman se vždy prudce nadechl, když spatřil Babe po delší době. Její krása nevybledla, s každým rokem byla jen o to vybroušenější. Jeho vášeň k ní stále plála, neboť toužil po kráse stejně jako po lásce a oblíbenosti, a pokud měl oboje v jediném skvostném, okouzlujícím balení, co víc mohl žádat? A její zranitelnost - její dojemné zpovědi - při vzpomínce na ten společně strávený den a noc v její posteli, kdy ležel vedle manželky Williama S. Paleyho a poznal ji víc, než její muž kdy mohl, by dokázal plakat."

V prvom pláne sú Labutě z Páté avenue príbehom spisovateľa Trumana Capoteho a celebrity Babe Paleyovej. Lenže popri tom Melanie Benjamin rozohráva ďalšie motívy, ktoré ho nielen dopĺňajú, ale aj vyzdvihujú o niekoľko priečok vyššie. Priznám sa, ani som netušil, koľko emócií, kontroverzie a v podstate i zrady sa skrýva za menom slávneho autora. Doteraz bol pre mňa len menom na obálke, a o to viac ma kniha zaujala. Predstavuje ho v celej jeho zložitej povahe. Melanie Benjamin ho nesúdi, neospravedlňuje ani nestavia na piedestál. Ponúka relatívne objektívny pohľad na jeho konanie a nestále pôsobenie na scéne plnej lesku a pretvárky. Je na každom čitateľovi, aby si vytvoril svoj názor. Ja osobne sa zmietam kdesi medzi obdivom a opatrným začudovaním. Aj to je dôkz, že román splnil svoju úlohu. Prinútil zamyslieť sa, poučil a pobavil. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.    

Citlivo a ľudsky o mladom trápení (J. Nelson - Nebo na dosah)

02.12.2017 08:17

Jandy Nelson ma svojou knihou Dám ti aj slnko pred časom úplne odrovnala. Ešte žiadny iný román pre mladých ma tak nezasiahol, doteraz je u mňa na vrchole v danom žánri a len tak ľahko ho niečo nezosadí. Spojenie ľudskej duše s umením a láskou sa prejavuje aj v autorkinej prvotine Nebo na dosah. No zatiaľ čo predtým sa zameriavala na viacero postáv, teraz je v centre iba jedna - sedemnásťročná Lennie, poznačená sestrinou smrťou. Mám pocit, že v spoločnosti prevláda všeobecný názor, že tínedžeri nemajú v podstate žiadne vážne problémy a ich jedinou starosťou je vyštudovať. Pravdou však je, že v tomto veku všetko prežíva človek omnoho intenzívnejšie, ešte nie je natoľko ovplyvnený reálnym vonkajším svetom a materiálnymi statkami. Jandy Nelson odkrýva v Nebi na dosah dôležitú súčasť života a aj napriek ťaživej téme to robí s ľahkosťou a jej blízkou citlivosťou. 

"Nikdy sa mi nič podobné nestalo, celých sedemnásť rokov nič, a teraz všetko naraz. Joe doslova spieva moje meno. Znie to tak rozradostene. Asi ešte stále lieta v oblakoch po tom nádhernom a úžasnom bozku, ktorý sype hviezdy priamo do náručia, bozku, aký určite zažili Heatcliff a Cathy na slatinách, keď im slnko pieklo na chrbát a ich svetom sa preháňal vietor a more možností. Celkom iný bozk, ako to desivé tornádo, ktoré sa pred chvíľou prehnalo Tobym a mnou."

Keď Lennie náhle kvôli srdcovej vade umrie jej o dva roky staršia sestra Bailey, prestane rozumieť svetu, v ktorom sa odrazu ocitla. Nič už nie je ako predtým. Ako plynie čas, pomaly sa vracia k bežnému životu, no rodinná situácia nebude jedinou zmenou. Do školy nastúpil nový chlapec - Joe Fontaine, nadaný hudobník a idol dievčat. Okamžite prejaví o Lennie záujem, ale ona sa zmieta nielen v citovej búrke, ale aj medzi dvoma chalanmi. Okrem Joea ju to totiž ťahá aj k Tobymu, sestrinmu priateľovi, ktorý ako jediný dokonale chápe jej smútok a možno si môžu navzájom pomôcť prekonať ho. Joe však už kedysi prežil vzťah, kde ho priateľka podviedla, a tak si musí Lennie dať pozor, aby mu neublížila. Zameranie aj na iných ľudí okrem seba či sestry jej postupne kliesni cestu k lepším dňom, hoci sa stále snaží porozumieť, kde nastala chyba. Odpovede hľadá v Baileiných veciach a zistí, že sa usilovala nájsť ich matku, ktorá ich opustila už pred rokmi...

"V tej chvíli bola medzi nami iba jediná tenulinká vrstva oblečenia, a potom mi zašiel rukou pod šaty a cítila som ho na koži. Bolo to, ako keď hrá hudba - znovu a znovu ma to vrhá z útesu, ktorým je moje srdce. Dnes ráno prvý raz nepatrili moje myšlienky po prebudení Bailey, a preto som sa cítila previnilo. Ale keď mi začalo svitať, že som zamilovaná, pocit previnenia nemal veľkú šancu. Hľadela som cez okno na hmlisté včasné ráno. Chvíľu som rozmýšľala, či mi Joea neposlala Bailey, aby som vedela, že vo svete, v ktorom zomrela, sa môže prihodiť aj niečo také krásne."

Povedať, že Nebo sa dosah je príbeh o vyrovnávaní sa so stratou blízkeho človeka, by bolo priveľmi zjednošujúce. Jandy Nelson nikdy nestavia na jednu kartu a nie je to inak ani v tomto prípade. Dobre vie, že vnútorný život mladých ľudí je omnoho bohatší a nezastaví sa prakticky ani na jeden deň. Máme tu aj klasickú dilemu ohľadom dvoch chlapcov, čo miestami skĺzava ku klišé (pristihnutie pri bozku), ale aj takéto situácie sa napokon ukážu skôr ako východisko pre ďalšie, originálnejšie zápletky. Páčil sa mi motív matky, ktorá opustila rodinu, pričom čitateľ celý čas netuší, či sa vráti, alebo sa ju podarí nájsť. Nebo na dosah síce nedosahuje kvality románu Dám ti aj slnko, ale určite ide v rámci žánru o nadpriemer. Jandy Nelson opäť útočí na vaše vnímanie krásnymi myšlienkami, pri ktorých sa neraz pristavíte. To, ako ľahko dokáže do bežnej situácie zakomponovať až lyrické prvky, je naozaj obdivuhodné. A to nehovorím o nápisoch na rôznych miestach po celom meste, ktoré sú súčasťou každej kapitoly. Táto kniha bude mať v mojej knižnici čestné miesto vedľa svojej románovej dvojičky a ja dúfam, že k nim v budúcnosti pribudne ešte veľa ďalších súrodencov. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Vojna sa neodohráva len na fronte (S. Novic - Dievča vo vojne)

26.11.2017 08:17

Ľudia často siahajú po príbehoch obyčajných ľudí počas vojny. Či už kvôli čriepkam z histórie, alebo jednoducho pre vieru, že sa azda nič podobné nezopakuje. Väčšinou ide o druhú svetovú vojnu, no sú konflikty, ktoré sa odohrali omnoho neskôr a v obmene trvajú dodnes. A pritom sa to nedeje vôbec ďaleko. Územie bývalej Juhoslávie je dnes (najmä na pobreží) vyhľadávanou turistickou destináciou, ale aj Slovákmi obľúbené Chorvátsko zažilo krušné časy. Americká spisovateľa Sara Novic približuje tamojší vojnový dopad na civilné obyvateľstvo cez optiku desaťročného dievčatka. Ona sama má blízko k chorvátskej kultúre, takže jej príbeh je plný autentických spomienok. Dievča vo vojne však ponúka omnoho viac. Väčší časový rámec poskytuje priestor na dôkladnú analýzu nielen samotného konfliktu, ale hlavne vnútorných bojov. 

"So spolužiakmi sme sa tlačili jeden na druhého a stúpali sme hore schodmi k dennému svetlu. Začalo sa to zápachom. Bol to zemitý zápach horiaceho dreva, chemický smrad po roztopenom plaste, kyslastý a neznámy puch. Neskôr sme sa dozvedeli, že tak páchne mäso. Potom sme si všimli dym. Tri vysoké stĺpy nad hornou časťou mesta a nad nimi hrubé, husté tmavočervené kúdoly dymu. Teraz to už nebola obava ani vzrušenie. Iba skutočný strach."

Ana chodí do piatej triedy a okrem bežného rodinného života jej dni vypĺňa hranie futbalu a behanie po vonku s najlepším kamarátom Lukom. Ich detský stereotyp je narušený, keď sa zrazu v Záhrebe začnú objavovať utečenci z iných miest a mestom sa šíria nenávistné nálady. Spolu s rodičmi sledujú správy o rozmáhajúcej sa vojne, a hoci sa snažia žiť ako dovtedy, ale nálety a vojenské jednotky sa ignorovať nedajú. Situáciu rodine komplikuje aj malá Rahela, ktorá nutne potrebuje lekársku starostlivosť. A práve snaha pomôcť jej napokon vedie k najväčšiemu zvratu v Aninom živote... Po desiatich rokoch je z nej vysokoškolská študentka v New Yorku usilujúca sa nedávať najavo svoj pôvod či vnútorný chaos. Pred vlastnou minulosťou sa však ujsť nedá a Ana sa čoraz viac uchyľuje k spomienkam a myšlienkam na domovinu. Rahela sa, prirodzene, nepamätá na niekdajšie udalosti a samu Anu to stojí veľa síl. Zároveň si ale uvedomuje, že nebude mať pokoj, kým im nebude čeliť a znovu nenavštívi staré miesta...

"Vír postáv sa nakoniec dotlačil z dvora na hlavnú ulicu, takže som zbadala to, čo všetkých zaujímalo. Chvejúcu sa skupinku mužov a chlapcov s takým výrazom hrôzy na tvári, že som aj ja pochopila, kto sú. Utečenci. Vyzerali zúfalejšie než tí prví. S divým pohľadom, vydutí na nesprávnych miestach. V rukách zvierali zdrapy papierov s adresami príbuzných, rodinných priateľov, kohokoľvek, kto by mohol byť ochotný zobrať ich k sebe, a strkali ich pred tváre mojich rodičov a susedov. Vymieňali informácie o predných líniách za rady, ako sa dostanú k svojim príbuzným."

V jednom z rozhovorov so Sarou Novic som sa dočítal, že román chcela začať v súčasnosti a k vojne v Chorvátsku sa dopracovať retrospektívou. Som veľmi rád, že od toho nakoniec upustila, pretože pasáž z "budúcnosti" už nie je taká úderná. Respektíve nie hneď. Príbeh ako taký teda začína v deväťdesiatych rokoch. Spočiatku som sa bál, že pohľad dieťaťa neposkytne až taký komplexný pohľad, ale nejde predsa o faktografiu. Ukázalo sa to ako šikovný ťah. Celé počiatky prežívame spolu s Anou, a to veľmi emotívne. Autorka skvelo zobrazila prechod od detského vytrženia z dramatických udalostí po bytostný strach a tragiku. Udalosť, ktorá ukončuje prvú časť knihy, bude vo mne rezonovať ešte dlho. Asi aj preto sa mi zdalo pokračovanie trochu zdĺhavejšie. Dozvedáme sa o Aninom pobyte v USA, ide, samozrejme, o nevyhnutný vývoj deja, ale žiadalo sa mi preskočiť k čomusi zaujímavejšiemu. Celý čas som čakal, kedy sa vráti na scénu Luka, Anin priateľ, a dočkal som sa. Od Aninho návratu do rodnej krajiny som knihu znovu nevedel pustiť z rúk. Dievča vo vojne má i vhodne zvolený názov. Primárne odkazuje na bojový konflikt, ale netreba zabúdať ani na vnútornú vojnu, ktorou je poznačená každá ľudská bytosť, čo sa v ňom ocitne...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.

Stiesnený pocit nebezpečenstva (J. Bates - Paříž: Katakomby)

25.11.2017 13:55

Horor patrí k najobľúbenejším žánrom, čo sa filmového umenia týka. Preto je pomerne prekvapivé, že vo svete literatúry nemá veľké kvantitatívne zastúpenie. Americký autor Jeremy Bates však vie preniesť na čitateľa pocit strachu z neznámeho aj priameho nebezpečenstva. Vo vydavateľstve XYZ vyšla už druhá kniha zo série Najstrašidelnejšie miesta sveta. Bates na svojej internetovej stránke ohlásil dokončenie piatej časti, takže sa máme na čo tešiť. Ide o samostatné príbehy z rôznych kútov planéty, z ktorých autor pre svoje príbehy vyťažuje maximum. Vyše tristo míľ dlhé chodby pod Parížom, kde ležia ostatky zhruba šiestich miliónov ľudí, priťahujú turistov, bádateľov aj čudákov ukájajúcich svoju morbídnu zvedavosť. Katakomby odporúčam čítať po zotmení, vtedy je atmosféra knihy ešte hustejšia. Vzhľadom na zimný čas je to v tomto smere dokonca o niečo jednoduchšie. 

"Vteřinu poté, co dozněla ozvěna mého utrápeného výkřiku, zaburácela někde za mými zády divoká bouře zvířecích hlasů. Tak strašně blízko! Výkřiky zesílily do frenetického crescenda plného lačnosti po krvi. Tělem mi projela hrůza, ale nedokázal jsem přinutit nohy, aby se začaly hýbat rychleji. Byly zalité do betonu. Přišlo mi, že utíkám v protisměru po běžeckému pasu. Najednou strop i stěny zmizely a kolem mě se otevřela černá prázdnota."

Will ukončil štúdium na univerzite a momentálne si zarába písaním o baroch a kluboch v rôznych mestách. Práca ho privedie do Paríža, kde sa spozná s Daniele - tá patrí medzi takzvaných katafilov, ľudí, čo sú fascinovaní miestnymi katakombami. Pozve ho na výpravu s cieľom nájsť ženu, ktorá sa v nich stratila. Danielin kamarát Pascal našiel len videokameru, kde je zachytené, ako pred niečím či niekým vystrašene utekala. Keďže Will chce pustiť z hlavy myšlienky na bývalú priateľku, pridá sa k nim dvom spolu s Robom, Danieliným švagrom. Štvorica hrdinov sa tak vydáva do útrob mesta, kde sa to priam hemží zvláštnymi existenciami a nečakanými nástrahami. Postupne narazia na rozličných katafilov a musia preveriť svoje fyzické aj duševné sily. A to najmä od chvíle, keď sa dostanú na miesto určenia a zistia, že pravda je omnoho desivejšia, ako si vôbec dokázali predstaviť. V podzemných chodbách sa totiž ukrývajú hrôzy ako z najhorších nočných môr. A nikto, kto s nimi prišiel do styku, ešte nevyviazol živý...

"Se strašlivým zasténáním se vydala kupředu - právě ve chvíli, kdy mě pár rukou znovu chytil za kotníky. Ostré nehty - nebo nějaké čelisti? - se mi zaryly hluboko do masa. Kopal jsem, převracel se a podařilo se mi znovu osvobodit, byl jsem hned za Daniele a křičel na ni, aby se pohybovala rychleji, křičel jsem hlasem, který mi skoro nepřipadal jako můj vlastní, a v tom manickém útěku jsem si kůži na kolenou rozdíral do krve. Daniele zahnula za roh a vzdálenost mezi námi se zvětšovala. Čekal jsem každou chvíli, že se ty strašlivé ruce do mě zase zaseknou a stáhnou mě zpátky do temnoty."

Katakomby sú klasickým hororom, ktorý nevybočuje zo zaužívanej kompozície. Najprv sa predstavujú postavy, ich vzťahy, osobné problémy či ťažké životné skúsenosti, potom nasleduje presun do nového prostredia, ktoré treba dôkladne spoznať a budovať tým napätie, až napokon zhruba v polovici prichádza hlavná zápletka v podobe boja o vlastnú kožu. Čo ma trochu zarazilo, bolo, že hneď v prológu Jeremy Bates prezradil, čo sa s ktorou postavou stane. Tým pripravil čitateľa o najväčšie zvraty a šoky. Ale zase verím, že mu to pomáha vyburcovať zvedavosť, čitatelia vedia, k čomu sa bude schyľovať, a tak sa prehryzú aj menej zaujímavými pasážami v prvej polovici knihy. Rozuzlenie je ako-tak uveriteľné, som rád, že autor sa neuchýlil k nadprirodzenu. Keď sa do deja dostali aj ďalšie postavy, ktorým Bates venoval väčší priestor, trochu sa tým skazila pôvodná atmosféra budovaná na štyroch postavách. Ale vzhľadom na neutíchajúcu gradáciu to až tak neprekáža. Katakomby ma príjemne prekvapili a už teraz viem, že siahnem aj po ďalších dieloch série.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

Britský triler roka (D. Cole - Handrová bábika)

19.11.2017 14:31

Názvom tohto článku naozaj nepreháňam. A vzhľadom na pokročilý kalendárny čas si trúfam povedať, že Handrovú bábiku u mňa len tak niečo neprekoná. Som rád, že som sa k tejto knihe dostal. Inak by som prišiel o veľa. Síce... keby som ju nečítal, tak by som nevedel, o čo prichádzam, a to by bola v konečnom dôsledku dvojnásobná prehra. Každopádne, Daniel Cole hravo strčil svojím debutom do vrecka aj ostrieľanejších autorov a jeho kniha je právom umiestnená v rebríčkoch bestsellerov. Zaujala ma už anotáciou a nesklamala ani potom. Obsahuje výborne gradujúci dej, skvelo vykreslené postavy a vraha s premysleným plánom. Najzaujímavejšie na tom bolo, že vyšetrovatelia celý čas poznali jeho obete (dokonca ešte kým boli nažive), ale páchateľ im napriek tomu dokáže prejsť cez rozum. Nikdy netušia, z ktorej strany a ako zaútočí...

"Nahé telo skrútené v neprirodzenej polohe vyzeralo, akoby sa vznášalo asi tridsať centimetrov nad nerovnou drevenou podlahou. Chrbtom bolo obrátené do miestnosti a tvárou k obrovskému oknu. Vo vzduchu ho držali stovky takmer neviditeľných nití visiacich z dvoch kovových hákov. Woflovi chvíľu trvalo, kým identifikoval najdesivejší prvok surrealistického výjavu pred sebou: čiernu nohu pripevnenú k bielemu torzu."

Detektív William Fawkes, prezývaný Wolf - Vlk, takmer dostal za mreže sériového vraha, ale súd ho oslobodil. V tej chvíli naňho Wolf zaútočil, vďaka čomu skončil bez práce a v nemocnici pre duševne chorých. Napokon bol rehabilitovaný, a to práve v čase, keď sa v Londýne objaví nový šialenec. Na kriminalistov čaká telo poskladané zo šiestich rôznych ľudí. Detektívi tak majú šesť obetí, a navyše im vrah zanechá zoznam ďalších šiestich mien, na ktorých smrť ešte len čaká. Wolf a jeho kolegovia tak musia prísť nielen na to, komu patria časti tiel, ale aj ochrániť budúce obete a zároveň vypátrať totožnosť a motív nebezpečného vraha. Nezastaví sa totiž pred ničím a ako sa ukáže, čoskoro sa nedá veriť nikomu v blízkosti možných obetí. Vrahove praktiky sa vymykajú akýmkoľvek učebnicovým príkladom a svoje robia aj médiá, najmä Wolfova bývalá manželka, ktorá túži po hlavnom moderátorskom kresle, a to si vyžaduje prinášať horúce správy z miest činu... 

"Vzápätí sa naklonil a skočil...  Wolf s ďalšími dvoma stovkami ľudí na ceste sa bezmocne prizeral, ako mlčky padá okolo okien. Napokon mu Ford zmizol z očí a s tupým buchnutím dopadol pred služobný vchod do suterénu. Chvíľu sa nikto ani nepohol - a potom sa armáda reportérov pohla a premohla hŕstku policajtov, poháňaná túžbou odvysielať prvé strašidelné obrazy z miesta tragédie... Keď sa Wolf priblížil k nehybnému telu, ktoré po páde zostalo v neprirodzenej polohe, uvedomil si, že stojí v obrovskej kaluži krvi voľne vytekajúcej mužovi z tyla rozbitej lebky."

Od Handrovej bábiky som sa nevedel odtrhnúť. Vzhľadom na vysoký počet obetí si autor otvoril dvere k mnohým prekvapeniam a zvratom. Aj keď tušíte, čo príde, štýl rozprávania vás napriek tomu dostane. Daniel Cole nič neponecháva na náhodu a každá udalosť má v príbehu svoje opodstatnené miesto - od prológu až po záver. Ústrednou postavou je síce Wolf - mimochodom, veľmi charizmatický a schopný utiahnuť dlhodobú sériu -, ale nezaostávajú za ním ani vedľajšie postavy - od jeho ostrieľaných kolegov cez nováčika v tíme až po Andreu, Wolfovu exmanželku. Práve tá prežíva najväčšie rozpory medzi snahou urobiť správnu vec a možnosťou získať vytúžený kariérny postup. Menšie motívy dotvárajú celkovú mozaiku a spolu s hlavnou líniou vyšetrovania tvoria pevný dej. Osobné problémy postáv nie sú silené, autor im venuje iba nevyhnutnú pozornosť, ale stačia na to, aby ste si postavy zamilovali. A to napriek tomu, že vôbec nie sú dokonalé. Handrová bábika má veľký potenciál a je naplnený do bodky. Na začiatok budúceho roka je ohlásená druhá kniha s Wolfom na čele, čo ma veľmi potešilo. Stal som sa totiž jeho skalným fanúšikom.

Šestica vyvrheľov a jedna nesplniteľná úloha (L. Bardugo - Šest vran)

19.11.2017 07:03

Prekvapuje, že ma ešte stále prekvapuje originalita námetov v žánri young adult. Žeby som až tak podceňoval schopnosť autorov a autoriek priniesť niečo nové? Alebo je to tým, že invenčné novinky sú rovnakou (ak nie väčšou) mierou doplnené o ich menej vydarené napodobeniny? Nech je, ako chce, spisovateľka Leigh Bardugo si určite zaslúži vašu pozornosť. Moju si už získala, a to hneď prvou knihou, ktorú som od nej čítal. Román Šest vran ma zaujal už formátom a technickým spracovaním. Ide o bohaté čítanie, žiadnu jednohubku. Oceňujem aj farebné hrany strán, čo len zvyšuje celkovú atmosféru knihy. Sama autorka priznáva, že inšpiráciu čerpá z cárskeho Ruska, čomu prispôsobuje aj svoj fantastický svet. Mňa ako nadšenca histórie tým úplne dostala. A keď sa k tomu pridajú skvelé postavy a košato rozvitá téma, máme tu zaručený hit. 

"Mohla by jít za ním, nabídnout se, že jeho trápení rychle skončí a držet ho za ruku, až bude umírat. Mohla by skočit pro doktora, aby ho zachránil. Nakonec místo toho odříkala krátkou modlitbu a vydala se po vnější zdi na prudký sestup dolu. Bylo jí líto chlapce, který buď umře opuštěný, aniž by mu někdo v jeho poslední hodince poskytl útěchu, nebo přežije a zbytek života stráví ve vyhnanství. Jenže Mora nemuže ztrácet čas se zrádci."

V najstráženejšej pevnosti na svete na Ľadovom dvore sa nachádza vedec, ktorého ma uniesť Kaz, člen pouličného gangu. Lenže aj keď má nepopierateľné schopnosti, sám na to rozhodne nebude stačiť. Preto sa spojí s ďalšími piatimi jedincami a vydajú sa na výpravu s cieľom zachrániť svet. Že sa vám to zdá prehnané? Nebojte sa, postavy sa vám tak rýchlo dostanú pod kožu, že by ste sa k nim najradšej pridali. Aj napriek tomu, že ide v podstate o vyvrheľov z okraja spoločnosti. Finančná odmena je pre vraniu šestku silným lákadlom, ale je otázne, či sa im podarí úlohu splniť skôr, ako si pôjdu sami po krku. Inej si nesie traumu z otroctva v nevestinci, Jesper je ostrostrelec milujúci stávky, Nina a Matthias stáli na opačných brehoch magického sveta a mladý Wylan akoby bol iba do počtu, ale jeho vplyv je takisto nezameniteľný. Pri získaní vedca do svojich rúk sa však budú musieť vysporiadať nielen s nástrahami a bojmi, ale aj s ostatnými osobami, ktoré sa chcú vynálezcu zmocniť...

"Kaz ji zabije. Ne, ona zabije Kaze. Nina přeskočila těla dozorcú a řítila se po schodech dolu, seběhla jedno poschodí, pak druhé. V dalším patře se rozlétly dveře a na schodiště vpadl dozorce. Nina ve vzduchu propletla ruce a se slyšitelným křupnutím dozorci zlomila vaz. Až když slétla o pátro níž, uslyšela ránu, jak se jeho tělo zřítilo na zem. A pak znovu uslyšela zvony na Staré věži. Nebylo to však pravidelné odbíjení oznamujíci čas, nýbrž pronikavé vyzvánění, vysoké a rychlé - poplach."

Leigh Barudgo má u mňa plus aj za rozprávačský štýl. Príbeh sledujete cez optiku všetkých hlavných postáv, nie iba jednu. Nemusíte sa báť, že by ste sa v tom stratili, každá postava je jedinečná a dej je vďaka tomu dynamický a zaujímavejší. Konečne nejde o hrdinku s poslaním a spoznávaním svojich schopností, ktorá popri boji o záchranu sveta rieši, koho milovať (viac). Šest vran na vás útočí akciou, zvratmi a vygradovaným finále, čo vás navnadí na pokračovanie. Propagácia a reklama tentoraz neklamali - skutočne ide o povinnú jazdu fanúšikov young adult. Autorka ma dokonale presvedčila o svojom talente, jej svet mágie a stroskotaných outsiderov sa u mňa zapíše veľkými písmenami. Nestavila na romantiku a rozprávkovosť, zo strán na vás neraz dýcha špina, smrad, nízke ľudské pudy a všadeprítomné hrozby. Nečudo, že šetici netypických hrdinov trvá, kým si začnú dôverovať, alebo nebodaj prejavia voči sebe nejaké city. Až ma mrzí, že tento príbeh má len dve časti. A možno je to lepšie, ako ho umelo naťahovať, aspoň tak napokon zanechá ešte hlbší dojem.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>