Blog

K. Freemanová - Maják stratených nádejí

25.12.2014 13:03

Vydavateľstvo Slovenský spisovateľ vydalo už viacero výborných kníh, ktorých dej sa odohráva na austrálskom kontinente. Ide o prostredie ako stvorené pre rodinné ságy, dobrodružstvo, romantiku i napätie. Niekdajšia trestanecká kolónia počas osídľovania a formovania do súčasnej podoby zažila množstvo nezvyčajných osudov a mňa osobne táto tematika vždy priťahovala. Autorka Kimberley Freemanová (vlastným menom Kim Wilkinsová) sa v knihe zo svojej domoviny zamerala hneď na dve rôzne obdobia - prítomnosť a rok 1901. Ide v podstate o dva samostatné príbehy, spojené dejiskom a predmetom nevyčísliteľnej hodnoty. Vďaka tomu sa pri Majáku stratených nádejí nestihnete nudiť a vyburcuje vašu zvedavosť pri hľadaní súvislostí medzi spomenutými časovými rámcami. 

"Ide pomaly, krok za krokom. Posledná ľudská tvár, ktorú videla, bola tvár jej manžela. Keď sa mu ruka vyšmykla z jej zovretia a zmizol pod hladinou medzi loďou a záchranným člnom, vyzeral takmer prekvapene. Truhlica je ťažká a od ťahania si už necíti ruky. No kým dýcha, nenechá ju tu. To, čo je vnútri, je nesmierne drahocenné a pri myšlienke, že by to mohla stratiť, sa jej zovrie srdce."

Čerstvá štyridsiatnička Libby je nútená po smrti milovanej osoby prehodnotiť svoj život. Za Markom nemôže otvorene smútiť, keďže bola dlhé roky jeho utajovanou milenkou, a ani práca ju už tak nenapĺňa - pomáhala totiž Markovi s výrobou katalógov jeho vychýrenej šperkárskej dielne. V pozostalosti objaví list vlastníctva na dom v Lighthouse Bay, v zátoke na austrálskom pobreží, na mieste, kde vyrástla a odkiaľ pred dvadsiatimi rokmi po tragickej udalosti utiekla. Rozhodne sa vrátiť, hoci si uvedomuje, že jej sestra Juliet ju zrejme nebude vítať s otvorenou náručou. A nemýli sa. Juliet vedie rodinný penzión a bojí sa, že Libby sa vrátila, aby si uplatnila svoje nároky. Obe sa musia vyrovnať s novou situáciou, pričom Libby zároveň odhaľuje záhadu okolo desivých nočných návštevníkov a hľadania pokladu. Ide o miestnu legendu o strate žezla nevyčísliteľnej hodnoty, ktoré malo byť darom anglickej kráľovnej austrálskej vláde. Loď prevážajúca žezlo sa však potopila spolu s jeho majiteľmi, a táto udalosť do Lighthouse Bay stále vábi dobrodruhov snažiacich sa nájsť ho... Lenže pravda je celkom iná - niekto hrozivé potopenie lode Aurora v roku 1901 prežil, a síce Isabela Winterbournová, manželka vlastníka žezla. Ako jediná sa dostala z oceánskeho pekla, bojovala s hladom, smädom, prírodnými živlami i domorodcami, až sa napokon dostala aj s truhlicou s pokladom k majáku. Jeho správca jej pomôže postaviť sa na vlastné nohy, hoci tuší, že žena je opradená tajomnou minulosťou a jej príbeh je oveľa temnejší, ako mu ho vykreslila. Postupne sa medzi nimi rodí silný cit, no to netušia, že Isabelin švagor sa chystá vypátrať žezlo a zároveň sa pomstiť Isabele za to, že kedysi odmietla jeho náklonnosť...

"Libby ticho sedela a hľadela na more, ale už nepociťovala tú ľahkosť pri srdci ako cestou tam. Všetko je stále príliš živé a bolestné. Dôvod, prečo sa sem nikdy nechcela vrátiť a prečo jej Juliet nikdy neodpustí. Pred dvadsiatimi rokmi urobila niečo strašné, pred čím nikdy nebude môcť uniknúť."

Maják stratených nádejí je kniha, kde sa snúbi romantika s dobrodružstvom a rodinnou drámou. Predstavuje osudy troch žien, bojujúcich nielen o svoje šťastie, ale niekedy aj o vlastný život. Libby sa musí zmieriť s osobnou stratou a usiluje sa získať po rokoch potrebné odpustenie, Juliet v sebe musí nájsť dostatok sily znovu otvoriť vnútro novej láske a Isabela sa po páde na dno musí zhostiť nových úloh a zabezpečiť si prežitie v novom svete... Striedanie viacerých časových rovín je vraj pre Kimberley Freemanovú typické, o čom sa, verím, presvedčíme aj v preklade jej ďalších kníh. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu ABC Knihy.  

R. Rychtarech - Slovenky

23.12.2014 16:35

Richard Rychtarech vstúpil do slovenských literárnych vôd v roku 2012 románom Tvoja nočná mora. Po príbehu s nečakanou pointou prichádza s novinkou Slovenky, kde opäť rozohral niekoľko osudových partií. Autor ako absolvent masmediálnej komunikácie vie umne narábať so slovom a dôkazom je text so živým, pestrým jazykom. Či už ide o svet zbohatlíkov, mladých študentov, alebo národnostných menšín, reč postáv je primeraná ich postaveniu či sociálnemu zaradeniu. Každé "írečité" slovo je však použité funkčne, vzhľadom na charakter postavy. A tých je v románe neúrekom. Do deja sa však pridávajú len postupne, nebojte sa, že by ste sa v nich strácali. Okrem toho majú často menej tradičné mená, vďaka čomu si ich taktiež ľahšie zapamätáte. Názov sa zdá byť dosť všeobecný, no rýchlo zistíte, že Richard vo svojej predstave o živote ústrednej trojice mladých žien azda ani nemohol byť konkrétnejší.

"Mia zúrivo rolovala web Spolubyvajuci.sk. Ešte jedna takáto krava a porazí ju! V telefóne to bolo milé a štebotavé. V reáli prišla matróna v kostýme, s veľkým drdolom, účtovníčka z ministerstva. Do minúty ich obidve so Zet postavila do pozoru. Prvá jej otázka bola, ako sú rozdelené upratovacie služby. Druhá bola o tom, kde si môže zamknúť prací prášok a aviváž... Zaklincovala to najväčšou perlou. Kde by si tak mohla zložiť šijací stroj?"

V jednom bratislavskom byte sa stretnú ako spolubývajúce tri výrazné ženy v rozpuku mladosti. Zet sa v hlavnom meste snaží nielen postaviť na vlastné nohy, ale zároveň uniknúť pre nie veľmi vzdialenou ťaživou minulosťou. Pletky s nesprávnym mužom a obavy o bezpečnosť ju nútia byť stále v strehu. Pomaly, ale isto sa odhodláva vysporiadať sa so svojimi démonmi a nájsť aspoň trochu pokoja. Nové kamarátky sú otvorené mnohým možnostiam, azda sa aj jej napokon podarí zistiť, či na ňu niekde nečakajú pozitívne príležitosti. Možno všetko zmení cesta do Ázie, kde je kultúra a s ňou aj tamojší ľudia celkom iné sústo. Mia nikdy nemala veľký problém s financiami, razí si vlastnú cestu svetom a nestará sa o to, kto si čo o nej myslí. Stereotyp v práci či vzťahoch však na ňu časom začína pôsobiť až priveľmi ubíjajúco. Jej vzletná duša túži po čomsi väčšom ako je bežný, ničím zaujímavý režim. Ši je vyštudovaná farmakologička, vyhrievajúca sa v lúčoch finančne zabezpečeného milenca. Nie je však typickou zlatokopkou, pozná hodnotu svojej osobnosti a pomer s Valom berie ako rozptýlenie s príjemnými výhodami. Chce však od života viac a uvedomuje si, že nič v jej momentálnom svete nie je trvalé...

"Veselo odkráčal a Zet sa prichytila, že s úľubou pozerá na jeho štíhly pevný zadok v tesilákoch. Potešilo ju to. Po násilníckom a psychopatickom vzťahu s Romanom sa chlapov bála, s nikým nespala - a ani jej to nechýbalo. Psychiater jej hovoril, že je to normálne. Chce to čas. Toto bolo prvýkrát, keď ju nestriasal hnus, práve naopak - trochu jej zvlhla pinda."

Slovenky sú zábavno-trpkým exkurzom do súčasných problémov, ktoré nadobúdajú globálny charakter - okrem vzťahových peripetií sa totiž venuje aj hrozbe pohlavných chorôb, sexuálnemu zneužívaniu, korupcii či hľadaniu vlastnej identity. Vtipným mementom je zapracovanie reálnych osôb do celého príbehu, menovite Doroty Nvotovej či samého autora, pričom sa zákonite vynára otázka, čo z knihy je skutočnosť a čo iba výplod fantázie...? Richard Rychtarech pokračuje v dobre rozbehnutom tempe, preto verím, že nebude trvať dlho a čoskoro sa dočkáme ďalšieho titulu z jeho autorskej dielne. 

J. Kellerman - Zabiják

19.12.2014 21:49

Jonathan Kellerman nie je čitateľskej verejnosti neznámym menom. Ako niekdajší psychológ využíva získané skúsenosti a poznatky pri písaní obľúbených trilerov, kde nie je dôležité len odhalenie páchateľa zločinov, ale veľký dôraz je kladený i na motiváciu konania zla. Autora zaujíma v prvom rade pozadie trestných činov, sústreďuje sa na vykreslenie vnútra postáv a to, čo ich predurčuje či formuje do podoby páchateľov. Ako väčšina autorov v danom žánri, aj Kellerman vytvoril hrdinu, ktorý rieši v každej knihe odlišný prípad. Zabiják je síce v poradí už dvadsiaty druhý diel série, no u mňa išlo o prvé stretnutie so psychológom Alexom Delawareom. Nijako mi to však nenarušilo pôžitok z čítania, keďže jednotlivé romány sa dajú poľahky čítať aj samostatne. V tomto konkrétnom príbehu sa okrem vyšetrovania vrážd rieši aj ďalšie nezanedbateľné jablko sváru - boj o zverejnenie detí do opatery. Alex Delaware ani nevie ako a zapletie sa do sporu, ktorý ho pripraví o pokojný spánok... 

"Župan byl rozevřený, takže bylo vidět, že vrchní díl pyžama je skoro celý zbrocený další rezavohnědou skvrnou, už zaschlou a ztvrdlou do škraloupu. Kousek nad místem, kde musel být pupík, bylo přes krev vidět asi třinácticentimetrovou trhlinu. Vodorovný čistý řez, uprostřed nakrabacený. Vraj ji asi nejdřív bodl a pak máchl nožem se strany na stranu, takže jí rozpáral bránici."

Alex má pomerne bežnú úlohu - vypracovať odborný posudok dvoch sestier, ktoré sa uchádzajú o výchovu dcéry jednej z nich. Constance Sykesová je lekárka so skvelým zázemím, schopná poskytnúť neteri všetko potrebné, no Alex má pochybnosti o jej citovom založení. Chladná štyridsiatnička naňho pôsobí neprívetivo a nazdáva sa, že jej pohnútky ohľadom odobratia dcéry jej sestre majú hlbšie korene, ako sa zdá. Ree Sykesová sa naopak prejavuje ako starostlivá matka, ktorá svoju malú Ramblu úprimne ľúbi. Je si vedomá chýb, ktorých sa ako matka dopustila, ale je odhodlaná spraviť všetko preto, aby dcérke poskytla plnohodnotný domov. Súd na základe Alexovho posudku ponechá dieťa matke, čo má za následok vyhrážky zo strany sklamanej Constance. Alexov dobrý priateľ, detektív Miles Sturgis, mu chce prideliť ochranu, avšak vzápätí sú privolaní k obeti vraždy. A nie je ňou nik iný ako obávaná doktorka Sykesová! Vrah si s ňou dal skutočne veľa roboty, podľa všetkého ide o osobné vyrovnávanie účtov. Constance zrejme nemala veľa priateľov, no kto bol schopný dať najavo svoju nenávisť k nej takým krutým spôsobom? Alex tradične spolupracuje s Milesom pri vyšetrovaní vraždy, ktorá ale neostane jedinou. Obetí pribúda a súvislosť medzi nimi sa objavuje len ťažko. Napätie stúpa a odhalenie páchateľa (či páchateľov) smeruje k dramatickému záveru...

"Řidič se nedíval doprava ani doleva; místo toho každou chvíli klopil oči dolu. Psal textovou zprávu. Toyota do něj v plné rychlosti čelně narazila. Třesk zněl překvapivě tlumeně. Dutý rachot, jak se japonské autíčko z fury plastu rozpláclo o těžký kov... Řidič popelářskeho vozu civěl na pochroumanou harmoniku, která kdysi bývala osobnim autem."

Zabiják je výborným doplnkom edície Napätie vydavateľstva Domino. Jonathan Kellerman vytvoril postavy hľadajúce samy seba i odpovede na otázky o zmysle ich práce či života. Príbeh je dávkovaný postupne - spočiatku sa ako čitatelia zoznamujeme s jednotlivými osobami, prenikáme za oponu súdnych sporov, aby sme boli vzápätí prekvapení náhlym zvratom a vhodení do vôd vyšetrovania. Ak máte radi kvalitné psychologické trilery, kde ide viac o pochopenie človeka a jeho pohnútok než o všetko ničiacu akciu, táto kniha vás určite zaujme. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Domino.

G. Flynnová - Stratené dievča

18.12.2014 17:12

Vydavateľstvo Tatran sa počas svojej existencie (na slovenskom knižnom trhu figuruje už od roku 1947) vyprofilovalo ako domov kvalitných a hodnotných titulov. Čitateľom prináša pestrú paletu príbehov od bestsellerových románov cez rozšírenú young adult literatúru až po motivačné knihy. Mnohé z vydaných titulov sa dočkali pre veľký záujem verejnosti aj filmového spracovania a nie je to inak ani pri krimitrileri Stratené dievča americkej autorky Gillian Flynnovej. Prevedenia na filmové plátno sa zhostil uznávaný režisér David Fincher, ktorý je majstrom v budovaní tajomnej atmosféry. Mal pritom relatívne ľahkú úlohu, pretože samotná predloha sa môže pochváliť nádychom záhady a neistoty plynujúcej z obavy, komu sa dá veriť, ak všetko poukazuje na do očí bijúce lži...?

"Rieka teraz nebola rozvodnená, ale valila sa rýchlo, v silných kalných prúdoch. Rovnakým tempom vedľa nej kráčal zástup ľudí s očami uprenými na vlastné nohy, s meravými plecami a vytrvalo smeroval nikam. Jeden z nich na mňa zrazu pozrel, tvár mal zahalenú tieňom, bola to oválna černota... Kým som prešiel šesť metrov, z krku mi stekal pot. Slnko ešte stále vyzeralo ako nahnevané oko. Videli ťa."

Nick a Amy žijú pomerne bežným, jednoduchým manželským životom. Po presťahovaní z rušného veľkomesta do pokojnejšej oblasti sa dostavil mierny stereotyp, no odrazu sa všetko obráti o stoosemdesiat stupňov. Piate výročie svadby malo byť šťastné a plné plánov, ale namiesto toho sa dostaví smútok a beznádej. Amy totiž znenazdajky zmizne, a hoci sa zdá, že sa stala obeťou únosu, stopy nie sú veľmi jednoznačné. Nick si uvedomuje, že najdôležitejšie sú prvé hodiny či dni, inak sa šance na bezpečný návrat unesenej osoby zmenšujú. Preto zburcuje susedov i médiá, ktoré ho vnímajú ako nešťastného manžela zúfalého zo straty životnej lásky. Lenže podľa vyšetrovania polície vzťaj Nicka a Amy nebol ani zďaleka taký ružový, ako sa na prvý pohľad zdalo, a práve Nick sa vzápätí stáva hlavným podozrivým. Vzhľadom na to, že sa predtým usiloval osloviť cez médiá čo najviac ľudí, jeho tvár je verejnosti dobre známa. O to ťažšie je preňho skrývať sa pred policajnými zložkami a dopátrať sa popritom pravdy. Nikto si nemôže byť ničím istý, a najmä nie čitateľ, ktorý ani netuší, čo sa stalo s Amy a či Nick skutočne iba hrá divadlo, alebo mu naozaj záleží na manželkinom osude...

"Ak sa o mňa neviete starať, kým som nažive, už ste ma zabili. Presne ako Nick, ktorý ničil a odvrhoval moje skutočné ja kúsok za kúskom... Zobral si zo mňa celé kusy...: moju nezávislosť, hrdosť, úctu. Ja som dávala a on bral a bral. Až ma celkom vyprázdnil. Namiesto mňa si vybral tú malú kurvu. Zabil moju dušu, čo by sa malo pokladať za zločin. Áno, je to zločin. Aspoň podľa mňa."

Stratené dievča je vynikajúca dráma prechádzajúca do krimi a pychologického trileru. Má v sebe veľkú dávku napätia a tajomna. Gillian Flynnovej sa majstrovsky podarilo preniknúť do vnútra postáv bez toho, aby prezradil viac, než sama chce. Pohráva sa s mysľou čitateľa ako mačka s myšou a napokon všetko do seba až prekvapivo zapadne. Motivácia a konanie postáv sa odhaľuje iba postupne, čo robí z knihy zaujimavé a zároveň zábavné čítanie. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Jo Nesbo - Syn

13.12.2014 22:33

Jo Nesbo sa zaraďuje medzi top autorov severských kriminálok, a svoju pozíciu potvrdzuje každou novou vydanou knihou. Inak to nie je ani v prípade jeho čerstvého románu Syn, ktorý síce nepatrí do série s ostrieľaným detektívom Harrym Holem, ale zato v ňom nechýba Nesbov osobitý štýl. Opäť je v centre deja človek zmietaný na hrane svojich možností, pod vplyvom nežiaducich okolností a vydaný na (ne)milosť silám často ohrozujúcim jeho existenciu. Nórsky autor má cit nielen pre vybudovanie až znepokojivo temnej atmosféry, ale aj pre prienik do tajných zákutí ľudskej duše. Mladý narkoman Sonny sa po dvanástich rokoch väzenia vydáva na osobnú križiacku výpravu, aby očistil meno otca a odplatil sa tým, ktorí vďaka nemu zakryli svoje najtemnejšie hriechy...

"Viem, ako vás to zasiahlo, keď ste našli jeho mŕtve telo. Prečítali ste si odkaz, že bol ten chýrny krt, ktorý pôsobil pri polícii a pomáhal dílerom s heroínom a obchodníkom so ženami. Vraj ich informoval o každej razii, o každej odhalenej stope a podozrení... Sonny, bolo to presne naopak. Tvoj otec bol na stope krta."

Sonny si odpykáva vo väzení trest za zločiny, ktoré nespáchal. Je ochotný priznať sa k vraždám za stály prísun drog, pretože jeho niekdajší tínedžerský život sa navždy zmenil po otcovej samovražde. Navyše zanechal po sebe odhalenie, že bol donášačom pre zločinecké podsvetie. Jeho svet sa zrútil a navždy sa zmenila i predstava o vzornom rodičovi a neúplatnom policajtovi. Sonnyho matka sa otrávila liekmi a mladík na prahu dospelosti a bez zmyslu života podľahol nebezpečným nástrahám. Vo väzení vystupuje ako tichý, ale zato výborný poslucháč, ktorý figuruje ako spovedník ostatých väzňov. Od jedného z nich sa dozvie skutočnú pravdu o pozadí otcovej smrti - že jeho samovražda bola narafičená a v skutočnosti je oným Krtom ktosi úplne iný. Sonny neváha a zinscenuje útek z väzenia, aby zbavil svet pravých vinníkov a po rokoch sa domohol spravodlivosti. Je odhodlaný pripraviť o život reálnych páchateľov, lenže jeho konanie vzbudí pozornosť patričných orgánov a čoskoro je mu na stope detektív Šimon Kéfas s novou mladou partnerkou Kari Adelovou. Šimon bol najlepším priateľom Sonnyho otca, preto má voči jeho počínaniu isté pochopenie, avšak zločin ostáva zločinom, nech je spáchaný z akéhokoľvek dôvodu. Verejnosť označuje Sonnyho ako Budhu s mečom, pretože je zameraný na príslušníkov podsvetia, no nikto si nemôže svojvoľne robiť, čo uzná za vhodné, tobôž nie utečenec z väznice. Takisto aj Šimon má za sebou množstvo nesprávnych rozhodnutí a démonov siahajúcich na jeho svedomie. Rád by Sonnymu nejako pomohol z jeho neľahkej situácie, no zároveň sa sám zaplieta do nečistých praktík v snahe pomôcť ďalšej veľmi blízkej osobe... Sonny nečakane nachádza pomoc a útechu v žene pracujúcej v centre pomoci drogovo závislým, čo sa tiež nezaobíde bez komplikácii a nad všetkými sa vznáša tieň Dvojičky - šéfa obchodu s drogami a prostitúcie v Oslo, ktorý ťahá za nitky a chce dostať Sonnyho za každú cenu...

"Evgeni si priložil k lícu Remington 870 so spílenou hlavňou. Pri stlačení spúšte ním trhlo. Bo videl, ako sa predné sklo rozletelo. Auto napriek tomu zrýchlilo  a vrazilo do Evgeniho, ktorý preletel vzduchom. Auto ho zhltlo ako kosatka tuleňa. Civic so sebou vzaj aj bránku a kus dreveného plota a preletel krížom cez cestu do kukuričného poľa. Dral sa poľom a motor zavýjal, lebo šofér nepreradil."

Syn je príbeh, ktorý spočiatku čaká na rozbeh, aby vzápätí podnietil neutíchajúcu zvedavosť po ďalšom pokračovaní. Sonnyho výprava dramaticky graduje, čitateľ je ochotný držať mu palce napriek jej podstate, čo len zvyšuje jeho osobnú tragickosť. Nesbo poľahky prenikol do sveta závislostí, aby poukázal na ich temné stránky, dôsledky i dopad na najbližšie okolie. Žiadna z postáv nie je vyslovene dobrá alebo zlá, každá si v sebe nesie odkaz minulosti, ktorá ju sformovala do danej podoby. Autorov štýl sa prejavil aj detailoch, ktoré postupne zapadajú na svoje miesto a vytvárajú premyslený dej s viacerými prekvapivými momentmi. Román Syn je jednoducho ako stvorený pre nadchádzajúce dlhé zimné večery.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

J. Probstová - Manželský zväzok

12.12.2014 21:34

Americká autorka Jennifer Probstová je dobre známa slovenským čitateľom vďaka jej milionárskej sérii, v ktorej sa snúbi romantika s erotikou a zároveň so psychologickou hĺbkou ústredných postáv. Manželský zväzok je štvrtou a záverečnou (aspoň zatiaľ) časťou série a rovnako ako v predošlých dieloch, aj tu máme možnosť zoznámiť sa s osobami plnými túžob, ale i ambícií a démonov z minulosti. Dej je opäť zameraný na taliansku rodinu Conteovcov, rozširujúcu svoje podnikanie na americkom kontinente. Cukrárske a pekárske tradície sú stavebným kameňom ich spoločnosti a od svojich obchodných partnerov očakávajú, že ich budú dodržiavať s rovnakou vrúcnosťou. Na čele hlavnej pobočky v Miláne stojí Julietta Conteová, ktorej ku šťastiu nechýba veľa - rozvíja svoj podnikateľský talent a buduje rodinnú značku. Jej súrodenci už našli životných partnerov, a tak v tomto smere konečne prichádza rad aj na ňu.

"Zvyčajne neznášala, keď niekto, najmä ak to bolo v rámci biznisu, vyslovil jej krstné meno. Až pričasto totiž zažila, že muži zneužívali ich vzťah a akýkoľvek prejav blízkosti na to, aby ju ponížili. No Sawyer ho vyslovil tak, že v jeho ústach nadobudlo úplne nový význam. Cítila jeho rešpekt, no aj neskrývanú zmyselnú túžbu a to ju úplne vyvádzalo z rovnováhy."

Julietta neverí babským povedačkám o účinkoch knihy so zaklínadlom prinášajúcim pravú lásku. Lenže po odporúčaniach šťastne vydatých žien z blízkeho okolia napokon aj jej skeptické srdce podľahne pokušeniu. Kúzlo jej prinesie do cesty dlhoročného rodinného priateľa, s ktorým všal ona osobne dovtedy nebola v kontakte. Sawyer Wells chce založiť hotelovú sieť pre prominentných hostí a prvý hotel plánuje otvoriť v Miláne, centre módy a domove rodiny, čo mu kedysi nezištne pomohla postaviť sa na vlastné nohy. Predostrie Juliette plán, v ktorom by firma Conteovcov figurovala ako exkluzívny partner a dodávateľ. Hneď na začiatku dá Sawyerovi najavo, že nedovolí, aby ju podceňoval len preto, že je žena. Sawyerovi imponuje jej sebavedomie i to, že pred ním nepadá do mdlôb ako väčšina žien. Je si vedomý svojho príťažlivého zovňajšku, no ešte so žiadnou z priateliek dlho nevydržal. Julietta ho nielenže neodolateľne vábi, ale zároveň ho aj neustále čímsi prekvapuje. Jej nadanie, talent a cit pre obchody sa snúbia s úctou k rodinnému kozubu a hodnotám, ktoré on sám už dávno považuje za stratené. Julietta mu otvára svoju dušu i dvere domu Conteovcov a Sawyer tak po rokoch opäť začína oživovať pochované city. 

"Sawyer si dávno uvedomil, že nemá šancu na plnohodnotný, trvalý vzťah. S minulosťou plnou zneužívania, zanedbávania a duševného týrania nemal v sebe nič čisté ani dobré, čo by mohol ponúknuť. Dával si veľký pozor, aby ženy, ktoré s ním kedy boli, od začiatku vedeli, že ich vzťah nemá žiadnu budúcnosť a nedúfali v nemožné." 

Manželský zväzok, vzhľadom na predošlé tri diely, môže niekomu pripadať ako obohratá pieseň o božsky príťažlivom milionárovi a žene, ktorá ho svojou vnútornou silou a rozhodnosťou presvedčí, že každý, aj stratený jedinec, má právo byť milovaný. Avšak tí, čo poznajú Probstovej milionársku sériu, budú iste zvedaví, ako ju celú zakončila, a ostatných možno táto časť navnadí aj na tie zvyšné. Okrem toho hlavní hrdinovia nie sú až takí dokonalí, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Julietta má problém prejaviť a prežívať svoju ženskosť a Sawyer je plný rán z ťažkého detstva. Dve odlišné, a pritom tak podobné duše sa jednoducho museli nájsť, aby sa dokázali navzájom vyliečiť...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu ABC Knihy.

 

R. Harris - Dôstojník a špión

09.12.2014 16:57

Britský spisovateľ Robert Harris už dávno dokázal svoju autorskú všestrannosť. Mnohé jeho diela sa dočkali filmových spracovaní a získali si milióny priaznivcov. Spoločným menovateľom jeho románov, ktoré majú široký záber od rôznych historických období až po súčasnosť, je napätie plynúce jednak z dobových súvislostí a zároveň zo samotného ľudského vnútra. Harrisovi hrdinova musia často bojovať na viacerých frontoch, sú skúšaní a podrobovaní náročným skúškam charakteru. Inak to nie je ani v jeho najnovšom diele Dôstojník a špión, v ktorom sa opäť inšpiroval skutočnými historickými udalosťami. Tentoraz načrel do prípadu najväčšieho justičného omylu v dejinách Francúzska a oživil tak celú plejádu reálnych osobností z konca 19. storočia.

"Keď sa Dreyfus blížil k nám, muž z ministerstva zahraničných vecí, ktorému sa ocitol v rukách ďalekohľad, povedal vlažným hlasom: "Nechápem, ako sa môže ten chlap nechať takto ponižovať a tvrdiť, že je nevinný. Keby bol naozaj nevinný, asi by bojoval a nenechal by sa tu vodiť ako ovca, no nie? Alebo je to nejaká vrodená židovská vlastnosť?"

Alfred Dreyfus, dôstojník francúzskeho generálneho štábu, sa stal podozrivým zo špionáže pre Nemecko. A to na základe správy, ktorej podobu grafologickí pracovníci kontrašpionáže vyhodnotili ako rukopis totožný s rukopisom Dreyfusa. K tomu sa pridajú ďalšie vykonštruované obvinenia a dôkazy, pričom veľkú rolu pritom zohráva aj minister vojny spolu s jeho generálmi. Ako dôstojník odsúdený za velezradu je zbavený hodnosti a poslaný do vyhnanstva na Diabolský ostrov. Lenže tým sa jeho príbeh zďaleka nekončí. Postupne sa nielenže odhaľujú nové informácie, ale za Dreyfusa sa stavajú aj verejní činitelia a novinári. Dej je rozprávaný z pohľadu majora Georgesa Picquarta, povereného sledovať priebeh procesu aj jeho vyvrcholenie, no čím hlbšie sa dostáva do problematiky, tým viac sa zoznamuje s nekalými praktikami a pozadím celého prípadu. Jeho nadriadení odmietajú akceptovať jeho pripomienky i podozrenia na skutočného špióna, keďže prípad vlastizradcu je uzavretý, no on sa nevzdáva a napokon sa pridáva na stranu tých, čo veria v Dreyfusovu nevinu. 

"Rozhovor s viac ako jedným človekom ma miatol, v ušiach ma rezal vlastný hlas, lapal som po dychu. Keď ma Edmond viedol do svojej izby, musel som sa pridŕžať zábradlia a na každom treťom či štvrtom schode zastať, pretože vo väzení mi načisto ochabli svaly na nohách. Zo zrkadla na mňa hľadela bledá a tučná tvár. Pri holení som objavil v brade biele chlpy."

Dôstojník a špión verne a autenticky zobrazuje dobové súvislosti, ale nemusíte sa obávať ťažkopádneho štýlu rozprávania. Robert Harris je skúsený autor a ako taký dobre vie, ako zaujať čitateľa a udržať jeho pozornosť počas celej knihy. Môže za to nielen samotný Dreyfusov údel, ale i rozprávač Georges Picquart a jeho premena vnímania celkovej situácie. Sympatický dôstojník si za každých okolností zachováva zmysel pre česť a spravodlivosť, hoci to znamená postaviť sa proti nadriadeným. Moja osobná obava pred čítaním knihy spočívala vo veľkom množstve postáv, najmä vďaka ich úctyhodnému zoznamu v úvode. Tá sa však rozplynula po začítaní sa, pretože jednotlivé postavy sú predstavované postupne a prehľad vám poslúži najmä neskôr, keď si budete chcieť ujasniť, kto je na koho strane... Robert Harris aj touto knihou dokázal, že náročné témy mu nie sú cudzie a dokáže vycítiť ľudskosť aj v neľudských podmienkach.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

U. Poznanski - Saeculum

07.12.2014 14:53

Vydavateľstvo Fragment sa pri vydávaní kníh z obľúbeného a v súčasnosti veľmi rozšíreného žánru young adult nezameriava len na zvučné zámorské mená, ale siaha aj po našincovi bližších regiónoch. Ursula Poznanski je rakúska spisovateľka so širokým záberom - píše knihy pre deti, kriminálne romány i záhadné príbehy určené predovšetkým tínedžerom. Medzi posledné menované patrí aj jej do slovenčiny najnovší preložený titul Saeculum. Latinské slovo znamenajúce "storočie" poukazuje na skupinu ľudí žijúcich podľa stredovekých kritérií. A to tak v odievaní, ako aj v stravovacích návykoch či dokonca v spôsobe reči. Autorke sa podarilo preniesť historické časy do súčasnosti vďaka nadšencom dejinných reálií, no nielen nim. Ako napovedá latinský názov i samotná obálka, z príbehu sála tajomno a hrdinovia sa budú musieť popasovať s omnoho väčším nebezpečenstvom než je stredoveký životný štýl. 

"Pred kamennou rakvou kniežaťa ho donútili klesnúť na kolená a teraz to bol Ludolf, kto siahol po otcovom meči. Zodvihol ho nad hlavu ako mäsiarsku sekeru, nevlastnému bratovi sa pritom pozeral priamo do očí. Tristram pochopil, že nastala jeho posledná chvíľka. A zrazu bol pokojný. Strach, ktorý ešte nedávno otriasal jeho telom, zmizol a na jeho miesto nastúpila chladná nenávisť. Zatiaľ čo opätoval Ludolfov pohľad, vyslovil strašnú kliatbu."

Bastian je študent medicíny a celkom nechápe zápal, s akým skupina Saeculum pristupuje k jej náplni. Lenže Sandra, jedna z jej členov, sa mu páči natoľko, že súhlasí s päťdňovým pobytom mimo súčasnej civilizácie a jej výdobytkov, ako sú trebárs mobily, džínsy či okuliare, pričom má vystupovať ako dobový liečiteľ. Ich výprava do minulosti je však zahalená rúškom záhady, pretože nad lesom, kam smerujú, sa vznáša tieň starodávnej kliatby. Moderná myseľ je síce odolná voči povedačkám, no keď postupne začnú členovia skupiny bez vysvetlenia miznúť, zvyšní dobrodruhovia prepadajú strachu a panike. Ako sa vraví, najväčší strach je strach z neznáma. A skutočne, nik ani len netuší, čo alebo kto stojí za vzniknutými obavami. Je za tým staré prekliatie alebo je dôvod oveľa prozaickejší? Bastian musí prísť na to, kto je skutočný priateľ a kto z nich sa len skrýva za falošné slová. A to sa týka aj Sandry, ktorá začína ukazovať aj druhú stránku svojej povahy... V dobe neistoty by skupina mala držať spolu, ale je to vôbec možné, keď nie je jasné, komu sa dá veriť?

"S miernymi závratmi sa Iris znovu postavila, sadla si k stromu a oprela sa o jeho kmeň. Medzi lúkou a pivnicou existovala spojovacia chodba. Chodba, ktorá ústila do jedného z hrobov, takže sa relatívne pohodlne dalo prechádzať z jedného miesta na druhé. Ak človek vedel ako. Ak nie, bol pochovaný zaživa."

Saeculum je zábavné čítanie, ktoré stavia predovšetkým na gradácii a snahe zistiť, čo stojí za tajomnými udalosťami. Takmer 500 strán sa číta ľahko, hlavne vďaka živým dialógom a minimu opisov. Sem-tam príbeh doplatil na trochu kostrbatý preklad, ale v celkovom meradle to nepôsobí rušivo. Ursula Poznanski sa pohrúžila do odhaľovania ľudských pohnútok a napísala knihu, ktorá je schopná uniesť vás na krídlach fantázie. Saeculum má uspokojivú atmosféru i zápletku, tak mu smelo venujte svoj čas.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment

D. Mach - Deník kantora

04.12.2014 15:04

Kníh z učiteľského prostredia (a najmä tých humorných) je u nás ako šafranu. Škoda, pretože ide o prostredie všetkým dobre známe a ponúka nekonečné množstvo námetov. Ktovie prečo sa mu však autori vyhýbajú. Možno preto, že sa tam nevyskytujú žiadni upíri či vlkolaci? Iste, väčšina young adult príbehov sa týka tínedžerov, ale čistokrvné knihy o živote školy, študentov, učiteľov a ďalších nevyhnuntých elementov sú kdesi v nedohľadne. Český učiteľ na strednej škole David Mach sa podujal nielen zaplniť dieru na trhu, ale zároveň vtipne-ironickou formou poukázať na (ne)ľahkú úlohu natlačiť mladým ľuďom do hláv vedomosti, niekedy i proti ich vôli. Deň po dni reflektuje školský rok a opisuje niekedy zábavné, inokedy až smutne reálne zážitky školského života v spojitosti s každou jeho zložkou. 

"Pondělí 2. září... "Prosím, volume minus," umravňuji je. V klídku, žádné hrocení. Na to bude ještě spousta příležitostí. Ne, překřikovat někoho, to není muj styl, proto tuhle práci nedělám. Ani má výplatní páska obvykle nevypadá na adekvátní náhradu ztráty hlasu. A namáhat hlasivky, když muj první den desetiměsíčního maratónu bude trvat až do pěti odpoledne? To by byla chyba. Nebo spíš fatal error."

Úryvok síce opisuje prvý deň školského roka a nevyhnutný nástup do lavíc, ale Deník kantora začína už posledným augustovým týždňom, kedy sa končí učiteľom letná dovolenka a začína príprava na pracovný údel. Ako niekomu, kto sa denne pohybuje v danom prostredí, mi niektoré pasáže prišli možno trefnejšie a vtipnejšie ako "bežnému" čitateľovi, napr. (niekedy) nútené zvítanie sa kolegov po letnej prestávke, nástrahy dozoru na chodbách či strasti jedálenského stravovania a rodičovských združení. Čo však najvýraznejšie evokuje školu a jej špecifiká, je interakcia medzi učiteľmi a žiakmi a snaha niečo im vštepiť. Rozmanitosť ľudskej povahy a temperamentu sa prejavuje na každom kroku a na každej hodine. Aj učitelia sú iba ľudia a sem-tam sa musia veľmi premáhať, aby mali na pamäti, že telesné tresty sú zakázané a aj zvýšenie hlasu by citlivejšie povahy mohli vnímať ako útok. David Mach však našťastie patrí medzi tých, ktorým nechýba nadhľad a aj vypäté situácie dokáže vyriešiť optimálne pre všetky strany. 

"V jídelním lístku bylo napáno "Bavorské vdolečky". Hmmm, to se nám ti Němci ale vytáhli. Asi budu muset trochu utnout tipec své fantazii, moje představa byla od v reálu podávané skutečné delikatesy slušně řečeno značně odlišná. Představte si tenkou, popraskanou, do lívancu tvarovanou, místy otřesně tvrdou pizzu. Nemám vo zvyku přehánět, každému bych to přál. Každému nepříteli."

Text Davida Macha je doplnený ilustráciami Tomáša Jirku, ktoré vhodne a zábavne rozširujú predstavy o spomínaných zákutiach školského sveta. Nie každý zaznamenaný deň bol opísaný veselo či k veci, miestami išlo len o vatovú výplň, ale Deník kantora sa každopádne číta ľahko a rýchlo. Kniha je určená pre každého, kto ešte nezabudol na svoje študijné peripetie, prípadne si chce vtipnou denníkovou formou pripomenúť časy (nedávno) minulé. Učitelia si pritom možno uvedomia, že nie všetko sa točí okolo vedomostí, a tí neskôr narodení azda pochopia, že úcta voči človeku usilujúcemu sa vzdelávať ich by mala byť samozrejmosťou...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.
.

B. Sanderson - Metalurg

03.12.2014 10:22

S tvorbou amerického spisovateľa Brandona Sandersona som sa prvýkrát stretol pri slovenskom vydaní jeho románu Ritmatik. Uznávaný autor fantasy ma upútal nezvyčajnou predstavivosťou a ľahkosťou, s akou dokáže vytvoriť priestor pre alternatívne svety. Keď som sa dozvedel, že sa chystá preklad jeho série Pomstitelia, potešilo ma to - ide o akciou nabitý príbeh plný zaujímavých postáv, nečakaných zvratov a so skvelou atmosférou. Sanderson už prvým dielom Metalurg potvrdil, že jeho tvorba si zaslúži oprávnenú pozornosť. Vydavateľstvo Slovart knihu navyše netradične (a skvelo) spracovalo aj po formálnej, grafickej stránke. Úspech a predovšetkým udalosťami nabitý dej predurčili Metalurga na záujem filmárov, čo, verím, autora bude motivovať, aby čím skôr dopísal ďalší diel série. 

"Profét sa rozbehol dopredu. Videl som, ako na mňa zazerá, pery mal skrivené v úškrne. Bol to netvor - sám som zdokumentoval vyše sto vrážd, ktoré mal na svedomí. A podľa toho, ako sa tváril, mal v úmysle pridať k zoznamu obetí aj moje meno."

Svet sa zmenil. Výbuch na oblohe mal za následok vznik Epikov - ľudí s rôznymi schopnosťami, ktorí prevzali vládu nad mestami i štátmi a z obyčajných smrteľníkov si buď spravili otrokov, alebo im padli za obeť. Hŕstka ľudomilov sa však nevzdáva a verí, že si svoje predošlé životy vybojujú späť. Lenže Pomstitelia musia ostávať v utajení, aby neohrozili svoje poslanie ani tých, čo im poskytnú pomoc. Ukrývajú sa v podzemí a vedú tajnú vojnu proti všemocným utláčateľom. David, sedemnásťročný mladý muž, ich už dlho obdivuje a zároveň zbiera materiály o Epikoch, najmä o jednom z nich - Metalurgovi, ktorého viní zo smrti svojho otca. David sa usiluje objaviť Metalurgovu slabinu a je presvedčený, že s pomocou Pomstiteľov by sa mu podarilo poraziť jeho i jeho armádu. Napokon sa stane súčasťou ich tímu, no okrem nových poznatkov a misií sa dočká aj podozrievania a nedôvery zo strany niektorých členov. Hlavne mladá Megan sa naňho pozerá cez prsty. Podľa nej ich David ťahá do nebezpečenstva a jeho záznamy o slabinách Epikov sú primálo na to, aby sa s Metalurgom púšťali do boja. Lenže vodca skupiny Profesor Davidovi verí a spoločnými silami sa rozhodnú zaútočiť a dať svetu najavo, že ľudstvo ešte nepovedalo posledné slovo a neuspokojí sa s nadvládou rasy neznámeho pôvodu...

"Cez zameriavač pušky som uvidel Metalurgovu tvár. Bol by som prisahal, že guľka ho zasiahla do sluchy a rozstrapatila mu vlasy. Cody trafil dobre, ale náboj ani neporušil kožu. Metalurg nereagoval. Zato garda zareagovala okamžite. Ozvali sa výkriky, muži sa pokúšali zistiť, odkiaľ prišiel výstrel. Ignoroval som ich, bol som sústredený len na Metalurga. Šlo mi iba oňho."

Metalurg sa naozaj vyníma v záplave apokalyptických príbehov určených pre mladých ľudí. Je plný akcie, knihu neodložíte, kým ju nedočítate, a hoci sa hlavná dejová línia uzavrie, rozuzlenie nastolí ďalšie otázky. Druhý diel s názvom Pyro je ešte len v štádiu prípravy, slovenského vydania sa tak dočkáme až s odstupom času. Brandon Sanderson rozbehol sériu Pomstitelia vo veľkom štýle, určite by nemala ujsť vašej pozornosti. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

<< 63 | 64 | 65 | 66 | 67 >>